En liten kortfattad historik över nästan allting

Jag satt och läste en bok, en bok om atomer, en bok om allt.

Släckte lampan runt 01:30 igår, var fast i en bok men inte tillräckligt fast så att jag skulle hålla mig vaken.
Vaknade runt 08:00 idag för att gå ut en runda med pappa och filosofera om rymden, atomer och tankar.
"hur tänker du?"
Man blir förvirad, trött och otroligt nyfiken på samma gång. Jag menar: det finns så mycket vi inte vet än.
Det som vi vet nu kom forskarna på för kanske 40-50 år sen och den är inte alls länge sen.
Det finns så många teorier om allt så det är svårt att veta vad man egentligen tycker och tänker själv.
0,1% av jordens alla djur och växter lever i nutiden, alltså 99,9% har dött ut. Kan ni fatta det? Det är liksom hur mycket som helst! Jag e fascinerad, fast än jag bara läst till sida 40. Bara det att om inte atomer skulle funnits så skulle det funnits något, eller så kanske det bara är som vi tror att det är?
Kanske självaste ämnet som atomen är uppbyggd av är just det som behövs för att bygga upp ett litet sandkorn.
Man blir förvirad så små saker kan vara och så långt bort något annat kan finnas...
Det sägs (nu säger jag utifrån boken) att vi är 1 civiliserad planet av många miljoner, men dom planeterna är minst 200 ljusår bort. Men det som är så intressant är att om dom varelserna skulle se oss på något sett genom ett teleskop eller så, så skulle de inte se dagens människor utan människorna som levde för 200 år sedan!
Hur konstigt är inte det? Att kolla in på franska revolutionen, men när det egentligen är 2008.
Jag ska läsa ut boken har jag bestämt, om det så ska ta hela sommaren. 476 sidor, inte mycket kan man tänka sig...
men läser man 1 bok och är 2 personer som läser den samtidigt så kan det ta ett tag. Men såhär när det är halvt höst och det spö regnar ute så är det bara skönt att sätta sig med en bok i knät och en stooor kudde bredvid sig :)

Boken heter: En litet kortfattad historik över nästan allting
Författare: Bill Bryson



Idag var jag ute och kollade på Bikini, hittade en Peak Performance men det sämsta var att överdelen var slut.
Jag orkar inte gå runt och leta och antagligen finns den inte kvar så lika bra att ge upp på den. Men jag måste säga att den satt sååå bra! Sen ska ni veta så har det vita linnet som jag fick i födelsedagspresent blivit svart överallt på något konstigt sätt. Jag tror att alla vita linnen har något emot mig, jag menar ett linne som jag använt i 1 månad som jag inte gjort något med och så plötsligt är den helt svart? helt sjukt!
Så det blev till att gå till MQ again och köpa mig ett till linne + ett annat eftersom att det inte lönar sig att köpa ett för 149 när man kan få 2 för 249, eller hur?
Så två linnen blev det. Next up: Regnjacka... en riktigt svår sak att hitta. Gick och tänkte på att Monki hade den där nike jackan jag ville ha en sorts regnjacka. Men jag orkade inte ta mig ditt idag, ska se om dom har kvar dom imorgon.
Annars så får vi hoppas på att det inte regnar på "Europa trippen".  Sol och bad och glada människor ska det bane mig bli! Sen vet ni en annan sak?
Bago bokstavskex, innehåller inget mättat fett eller trans fett! Snacka om att jag blev förvånad. Brukar ju inte vara så nyttigt med kex direkt....

sötnosar.

M.


Kommentarer

Kommentera inlägget här ^ ^

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0